Egyebek mellett azért, mert a nyílt végű lízing szolgáltatásnak minősül, azaz az áfa visszaigényelhető utána. Ugyanakkor a lízing olcsóbb konstrukciónak számít, mintha mondjuk személyi kölcsönből vennénk autót.
Nyílt vagy zárt végű lízing?
Ha a lízinget választjuk a lízing pénzügyi konstrukciók közül, dönthetünk zárt végű és nyílt végű megoldások mellett. Az utóbb – ahogy írtuk – szolgáltatásnak számít, így az áfa is visszaigényelhető. A nyílt végű lízing esetén a futamidő végén nincs vásárlási kötelezettség, de ha szeretnénk, megvehetjük azt a járművet, amit használunk. A zárt végű lízing esetében a futamidő végén az autó megvásárlása úgymond kötelezettség.
Visszatérve az áfa kérdéskörére…
Az áfa akkor is visszaigényelhető, ha a gépjárművet magáncélokra használjuk. Igaz, ebben az esetben feleződik a visszajáró áfa. Fontos tudni, hogy nyílt végű lízing esetében a vásárlási jog harmadik félre is átruházható. Vagyis a futamidő végén lemondhat a cég az autó megvételéről mondjuk valamelyik alkalmazott részére.
Ami a költségeket illeti…
Általában mindkét konstrukció esetében szükség van önerőre. A szolgáltatási díjat, a bérlés költségét pedig havonta kell fizetni. A zárt végű megoldásnál a lízing díjat az autó bruttó árához viszonyítva számítják. Viszont a lízing díjra nem rakódik áfa. Ennél a formánál költségként az amortizáció számolható el. A futamidő végén maradó maradványérték kifizetése után kerül a jármű a lízingbe vevőhöz.
A nyílt végű lízingnél az autó árát nettó ár alapján számolják. A havi lízing díjakat viszont már terheli az áfa. Ami visszaigényelhető – céges használat arányában. De minimum 50 százalékban – erre már fent utaltunk. Általában egyébként nagyobb értékű jármű esetén szokás ezt a konstrukciót választani.
Mi az a tartósbérlet?
Más néven ez az operatív lízing. Ebben a konstrukcióban a bérleti díj tartalmazza az üzemeltetéshez kapcsolódó költségeket, szolgáltatásokat is. Úgy, mint szervizelést, gumiztatást vagy a biztosításokat… Gyakorlatilag nincsenek plusz, váratlan költségek. Jól tervezhető. A hátránya, hogy a futamidő végén a gépjármű nem kerül a lízingbevevő tulajdonába. Fontos viszont, hogy a havidíj 100 százalékban elszámolható költségként, a használat arányában az áfa is visszaigényelhető – minimum 50 százalékban.
Melyik konstrukció választható a Széchenyi Lízing GO! keretében?
Sajnos az operatív megoldás nem. Viszont a nyílt és a zárt végű konstrukció választható. A feltételek természetesen valamelyest eltérőek. A nyílt végű lízing esetén a minimális önerő alacsonyabb, mint a zárt végű esetén. Fontos továbbá, hogy a zárt végű lízing esetén a futamidő hosszabb lehet. Illetve a havi költséget nézve a zárt végű konstrukciónál magasabb kiadással kell kalkulálni. Plusz számolni kell a maradványértékkel is. Amit a futamidő végén szükséges megfizetni. Ebben a pénzügyi megoldásban viszont mindenképpen a vállalkozás tulajdonába kerül a jármű.
A maradványérték rendezésére egyébként több opció is van.
- A cég kifizetheti saját tőkéből.
- Eladhatja a járművet és ebből is rendezheti a fennmaradó összeget.
- Illetve megtarthatja az eszközt, amire újabb lízingszerződést köt.
Szóval egészen rugalmas ez a konstrukció is.
Többet tudna meg a részletekről?
Tekintse át a korábbi, ehhez a témához kapcsolódó bejegyzéseinket! Vagy kérjen személyre szabott tájékoztatást a Széchenyi Lízing GO! konstrukcióról az elérhetőségeinken.